De mensen achter Diaplus

« Vorige pagina

Diana is hoofdredacteur Diaplus Nederlands en werkt al sinds 2012 met veel plezier voor Diataal. Maar wat houdt Diaplus in en wat zijn Diana haar werkzaamheden? Lees dat en meer in het interview met Diana!

 

Diana, waar houd je je mee bezig bij Diataal?
Ik ontwikkel lesmateriaal voor Diaplus Nederlands voor het pimair onderwijs. Mijn werkzaamheden zijn heel veelzijdig: zo bewaak ik het concept, stuur ik een auteursteam aan, ontwikkel ik met het team oefenmateriaal en zoek ik aansprekende teksten voor in de digitale tekstenbank. Daarnaast schrijf ik zelf ook teksten, met name voor het fictiemateriaal. Heel afwisselend dus, maar vooral erg leuk om te doen!

 

Wat is Diaplus?
Diaplus bevat oefenmateriaal dat aansluit bij de Diatoetsen en is bedoeld voor gerichte ondersteuning van de leerlingen op het gebied van taal. Het Diaplusmateriaal is heel geschikt om in te zetten bij de begrijpend leesles. Bij Diaplus gaan we uit van de tekst en op basis van deze tekst maken wij de werkbladen. Al het materiaal is daarnaast geordend op referentieniveau, in dezelfde kleurcodes als de uitslagen van de Diatoetsen. Je kunt dus op niveau differentiëren, maar binnen de werkbladen ook op lezerstypes. Zo zijn er opdrachten die geschikt zijn voor schoolse lezers, maar ook opdrachten die meer gericht zijn op compenserende of vermijdende lezers. Tot welk lezerstype een leerling behoort, volgt uit de uitslagen van de Diatoetsen. Op elk niveau en voor ieder lezerstype biedt dus Diaplus aansluitend oefenmateriaal.
Een leuk nieuwtje: vanaf volgend schooljaar zit Diaplus in een nieuw jasje. De online tekstenbank wordt opgefrist waardoor thema's gemakkelijker te vinden zijn en er komen daarnaast ook nieuwe filtermogelijkheden.

 

Wat zijn de ervaringen van scholen?
We krijgen regelmatig reacties terug van scholen die werken met Diaplus. Scholen zijn erg enthousiast over het Diaplusmateriaal. Met name de flexibiliteit van het materiaal spreekt ze aan. Zo kunnen leerkrachten het materiaal zelf printen uit de tekstenbank binnen een zelf gekozen thema. Ook het feit dat het Diaplusmateriaal op allerlei manieren kan worden ingezet, noemen leerkrachten een groot voordeel. Zo kunnen zij groepsdoorbrekend werken of er juist voor kiezen om de les klassikaal te organiseren. De ervaringen van scholen neem ik altijd mee in het ontwikkelen van nieuw materiaal. Op die manier zien we hoe het beter kan en kunnen we uiteindelijk het beste uit het materiaal halen.

 

Wat spreekt je het meest aan in jouw werk?
Eigenlijk vind ik het vooral heel leuk dat je met je eigen kennis anderen verder kunt helpen; dat je de leerlingen op elk niveau verder kunt helpen in hun loopbaan. Begrijpend lezen is een belangrijke graadmeter in de ontwikkeling van ieder kind. Met Diaplus proberen we het zo leuk mogelijk te maken voor iedereen!