Net als vele anderen zit ook collega Diana met dochter Kiki (groep 3) en zoon Dexter (groep 5) thuis. Waarschijnlijk zijn er veel meer moeders en/of vaders zoals Diana. Maar hoe kan je jouw kinderen toch de stof bijbrengen die ze normaal gesproken op school zouden krijgen? Diana probeert het lesmateriaal van Tekstenlab uit op haar kinderen. Tekstenlab is de tekstenbank waar ze zelf hoofdredacteur van is.
Niet te makkelijk!
‘Wat mag ik vandaag uitzoeken?’ Dexter scrolt door de lijst met thema’s in Tekstenlab. Hij verzucht: ‘Mag ik vandaag een makkelijke tekst, zoiets als Kiki gisteren had?’ Voordat ik daar een antwoord op kan geven, veert hij op: ‘Oh, hee, de ruimte. Mag ik die?’ De tekst gaat over hoe een astronaut zijn verjaardag viert, als hij buiten de aarde bivakkeert.
Ik wil hem uitleggen dat het beter is om juist nét iets moeilijker teksten te lezen dan die op je eigen leesniveau. Zeker als je daar een beetje hulp bij krijgt. Volgens Lev Vygotski, een Russische psycholoog en linguïst, is dat namelijk de manier waarop kinderen leren: een kind heeft een bepaald cognitief niveau bereikt en met hulp van een docent kan dat kind de stap zetten naar de ‘zone van de naaste ontwikkeling’.
Maar zodra ik zoek naar de juiste woorden om hem dit uit te leggen, zie ik hem al afdwalen. Ik zeg dus maar: ‘Het komt wel goed. We doen het samen.’ Hij zet zijn koptelefoon op en begint in stilte te lezen. Na een poosje zet hij de koptelefoon af. Waarom volgens hem een taart met kaarsjes in de ruimte niet mogelijk is, als je jarig bent. Daar moet hij goed over nadenken. Misschien omdat je dan te dicht bij de zon zit? Daar moet ik dan weer heel goed over nadenken (en ik snap de logica nog steeds niet), maar het belangrijkste is dat het hem aan het denken heeft gezet.
Ik zeg dus maar: ‘Het komt wel goed. We doen het samen.’
Kiki wil geen tekst over de ruimte; zij leest liever over de krokodil. Ze maakt een prachtige tekening met zes krokodillen op haar werkblad: drie in de zon en drie in het water. De krokodillen in de zon hebben het warm en de krokodillen in het water hebben het koud, verklaart ze. Uit deze verwerkingsopdracht maak ik op dat dit haar interpretatie is van het principe van koudbloedigheid. Morgenochtend maar eens checken wat ervan is blijven hangen.
Van collega’s hoor ik dat er door scholen, leerkrachten en ouders enthousiast wordt gereageerd op de gratis teksten van Diaplus Tekstenlab. Dat is goed om te horen. We delen onze kennis graag in deze barre tijden. Houd moed en blijf gezond!
Diana Jonkman
Hoofdredacteur
Diaplus Tekstenlab Tekstenlab is een digitale tekstenbank vol met interessante thema’s, teksten én werkbladen op verschillende niveaus van uitgeverij Diataal. Eigenlijk bedoeld voor leerkrachten en docenten van basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Maar ook heel geschikt voor thuisschool-ouders. Hiermee kun je echt werken aan de leesvaardigheid van jouw kinderen op verschillende niveaus. De teksten zijn informatief en bevatten verschillende onderwerpen. Laat jouw kind zelf kiezen over welk thema ze willen lezen, dat vergroot de leesmotivatie! De bijbehorende werk- en antwoordbladen zijn gratis te printen. Wij stellen teksten en oefenmateriaal nu gratis beschikbaar voor alle thuisschoolouders. Voor het juiste leesniveau: zie p. 13 van de handleiding (op tabblad ‘overig’) voor een indicatie van AVI-niveaus die corresponderen met ons kleurensysteem. Dit schema is ook hier te vinden.
Om de teksten met oefenmateriaal te downloaden log je in als docent op www.diataal.nl met de onderstaande gegevens:
Gebruikersnaam: demo11806doc05
Wachtwoord: 9R&bn4F