Tips voor thuisscholing met Tekstenlab: dag 5

« Vorige pagina

Net als vele anderen zit ook collega Diana met dochter Kiki (groep 3) en zoon Dexter (groep 5) thuis. Waarschijnlijk zijn er veel meer moeders en/of vaders zoals Diana. Maar hoe kan je jouw kinderen toch de stof bijbrengen die ze normaal gesproken op school zouden krijgen? Diana probeert het lesmateriaal van Tekstenlab uit op haar kinderen. Tekstenlab is de tekstenbank waar ze zelf hoofdredacteur van is.

Diep tekstbegrip
Het weekend was een beloning na een week hard werken. Het was koud op de fiets, maar ook zonnig. De juffen van school hebben inmiddels meer grip weten te krijgen op de begeleiding van het thuisonderwijs. Ik verbaas me over de geringe verplichte invulling van het thuisonderwijs. Het positieve daaraan is dat er dus voldoende ruimte is voor Tekstenlab. Ha, mooi. De keuze valt op de thema’s Sport (Dexter) en Luchtvaart (Kiki).

Dexter:
‘Maar mam, ik wilde een tekst over sport, niet over atle… at-le-tiek. Wat is dat?’ 
‘Ah. Ja, [hihi] atletiek is een sóórt sport.’ 
‘Oh.’
[…]
‘Oké.’
Hij begint te lezen.

Kiki (was ondertussen al begonnen in haar tekst over vliegen):
‘Wist je dat vogels niet naar Mars kunnen en wij wel?’
‘Helemaal naar Mars?’
‘… Jaha.’
‘Weet je dat zeker? Moet het niet de maan zijn?’
Kiki leest het stukje nog eens.
‘Oh ja. De maan. Met een raket. Zo: (doet een raket na) Pieuwww.’
Kiki vindt raketten cool. Dat heb ik opgeslagen.

Tot mijn verbazing en vreugd constateer ik dat hun concentratie tijdens het lezen van de tekst een stuk groter is dan vorige week. Ze zijn echt met de tekst bezig. De antwoorden die ze geven, wijzen daar ook op. Dit is een goede stap op weg naar ‘diep tekstbegrip’, zoals dat heet. Daar weet professor Wander Lowie van de Rijksuniversiteit Groningen alles van.

Diep tekstbegrip bereik je door écht met een tekst bezig te zijn.

Diep tekstbegrip bereik je door écht met een tekst bezig te zijn. Dat bereik je niet door oppervlakkige strategieën op een tekst los te laten, maar door een tekst te willen doorgronden. Voor dit laatste is de vrije keuze voor een thema of een tekst van groot belang. Om ervoor te zorgen dat ze ook daadwerkelijk met die tekst bezig kúnnen zijn, is een goede concentratie enorm van belang. Pluk daarom de vruchten van het thuisonderwijs, want de rust die thuis heerst, is vele malen groter dan die in de klas.

Tot morgen. We maken toplezers van onze kinderen, thuisschool-ouders!

Diana Jonkman
Hoofdredacteur Diaplus Tekstenlab

 

Tekstenlab is een digitale tekstenbank vol met interessante thema’s, teksten én werkbladen op verschillende niveaus van uitgeverij Diataal. Eigenlijk bedoeld voor leerkrachten en docenten van basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Maar ook heel geschikt voor thuisschool-ouders. Hiermee kun je echt werken aan de leesvaardigheid van jouw kinderen op verschillende niveaus. De teksten zijn informatief en bevatten verschillende onderwerpen. Laat jouw kind zelf kiezen over welk thema ze willen lezen, dat vergroot de leesmotivatie! De bijbehorende werk- en antwoordbladen zijn gratis te printen.  Wij stellen teksten en oefenmateriaal nu gratis beschikbaar voor alle thuisschoolouders. Voor het juiste leesniveau: zie p. 13 van de handleiding (op tabblad ‘overig’) voor een indicatie van AVI-niveaus die corresponderen met ons kleurensysteem.

Om de teksten met oefenmateriaal te downloaden log je in als docent op www.diatoetsen.nl met de onderstaande gegevens:
Gebruikersnaam: demo11806doc05
Wachtwoord: 9R&bn4F