Tips voor thuisscholing met Tekstenlab: dag 8

« Vorige pagina

De rollen omgedraaid – over motivatie

Het is weer een lange dag. Daarmee bedoel ik niet: ‘Màn, wat een lange dag!’ Nee, het is een schooldag die tot half drie duurt en dus niet tot half één, zoals op woensdag het geval is. Dat noemen we hier een ‘lange dag’. Aan die lange dag begonnen we ook nog eens extra vroeg. En dan bedoel ik wel: ‘Màn, wat vroeg!’ Om kwart over zes kwam Kiki onze slaapkamer al binnen, de disco-karaoke-box onder de arm. Ik weet niet meer precies hoe ik het deed, maar ik heb haar kunnen overtuigen om het ontbijt klaar te zetten. Zonder disco. Het wordt vast een goede dag.

Dexter is niet direct te porren voor begrijpend lezen, want hij heeft geen zin om antwoorden op te schrijven. Daarom open ik het thema ‘Zee’ in Tekstenlab. Daarin staat oefenmateriaal waarin de rollen worden omgedraaid: ze moeten zelf de vragen op het werkblad bedenken. Dat is een heel goede oefening, want voordat je vragen kunt bedenken over de tekst, moet je hem eerst zelf goed begrijpen.

‘Oké, prima. Dan draaien we het om. Bedenk jij maar vragen voor mij; dan ga ik ze beantwoorden. Maak ze maar zo moeilijk mogelijk,’ zeg ik.
Dat wakkert de competitiedrang aan, zie ik.
Dexter pakt zijn potlood al op, bij wijze van zwaard. ‘Dus écht moeilijk, hè?’
‘Echt moeilijk ja. En dan mag jij mijn antwoorden nakijken. Of we doen het samen, wat je wilt.’
Kiki: ‘Maar dan moet je zelf het antwoord wel weten natuurlijk.’
Kletsj, de zweep erover, Kiki. De thuisschool is één grote les in motiveren.

De thuisschool is één grote les in motiveren.

Kiki weet niet wat ze wil. Een werkblad waarop ze mag kleuren.
‘Over het zeepaardje? Dan doen jullie het allebei over de zee,’ opper ik.
‘Oh, dan staat er zeker in dat de mannetjes de kindjes in de buik hebben.’
‘Ehh… misschien wel ja.’
Wat weet zij gekke dingen, denk ik.

Maar goed, ik heb het weer voor elkaar: ze zitten allebei op het puntje van de stoel en ze lezen een tekst op niveau. Op papier. Want de rest van het schoolwerk is tot nu toe alleen nog maar digitaal geweest. En dat staat bovendien bol van de spelletjes. Ze maken 10-15 opgaven en dan mogen ze alweer een spelletje doen. Of ze krijgen koekjes, geldstukken, prijzen of monsterstickers. Enorm leuk natuurlijk, maar ik betrap mezelf erop dat ik denk: raken ze niet verslaafd raken aan beloningen? Ik denk dat iedere leerling uiteindelijk écht gemotiveerd blijft als hij daadwerkelijk iets begrijpt en vooruit komt. Maar goed, ergens begrijp ik natuurlijk heel goed dat sparen voor een gouden kabouter makkelijker te verkopen is aan 7- en 9-jarigen.

Kortom: motivatieproblemen? Draai de rollen eens om en daag je kinderen uit. Niets is mooier voor kinderen dan je ouders naar de kroon steken en daar lenen wij ons natuurlijk graag voor. Alles voor de goede lees-spirit. Geef niet op, thuisschool-ouders. We kunnen het.

Tot morgen weer!

Diana Jonkman
Hoofdredacteur Diaplus Tekstenlab

 

Tekstenlab is een digitale tekstenbank vol met interessante thema’s, teksten én werkbladen op verschillende niveaus van uitgeverij Diataal. Eigenlijk bedoeld voor leerkrachten en docenten van basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Maar ook heel geschikt voor thuisschool-ouders. Hiermee kun je echt werken aan de leesvaardigheid van jouw kinderen op verschillende niveaus. De teksten zijn informatief en bevatten verschillende onderwerpen. Laat jouw kind zelf kiezen over welk thema ze willen lezen, dat vergroot de leesmotivatie! De bijbehorende werk- en antwoordbladen zijn gratis te printen.  Wij stellen teksten en oefenmateriaal nu gratis beschikbaar voor alle thuisschoolouders. Voor het juiste leesniveau: zie p. 13 van de handleiding (op tabblad ‘overig’) voor een indicatie van AVI-niveaus die corresponderen met ons kleurensysteem.

 

Om de teksten met oefenmateriaal te downloaden log als docent in op www.diatoetsen.nl met de onderstaande gegevens:
Gebruikersnaam: demo11806doc05
Wachtwoord: 9R&bn4F