Thuisonderwijs met Tekstenlab Engels

« Vorige pagina

Net als vele anderen zit ook collega Mascha met zoon Aaron (12 jaar) en dochter Maria (8 jaar) thuis. Waarschijnlijk zijn er veel meer moeders en/of vaders zoals Mascha. Maar hoe kan je jouw kinderen toch de stof bijbrengen die ze normaal gesproken op school zouden krijgen? Mascha probeert het lesmateriaal van Tekstenlab Engels en Nederlands uit op haar kinderen.

Google translate of een woordenboek?
Aaron leest de tekst van het scherm.
Daarna klikken we het werkblad aan. Hij schrikt als hij de opdrachten ziet: “Dat ga ’k echt niet allemaal doen hoor!” “Dat hoeft ook niet”, stel ik hem gerust.
Intussen heb ik de werkbladen uitgeprint, zodat hij erop kan schrijven. Op scholen hoor ik vaak dat lezen van papier niet meer vanzelfsprekend is en er vaker van het scherm gelezen wordt. Aaron aarzelde geen moment en begon van het scherm te lezen. Alleen de opdrachten maken, vindt hij prettiger op papier.

Hoeveel tijd besteed je aan een tekst? Hoe vlieg je een tekst aan?
Een half uur focussen op een tekst is voldoende om mee te beginnen. De werkbladen in het Tekstenlab geven richting aan de leesstrategie. Vooraf aan het lezen, denk je na over de tekst, je bekijkt de plaatjes en leest de tussenkopjes. Wat weet je al? Vervolgens ga je “Aan de slag” met de tekst. Je leest de tekst en beantwoordt gerichte vragen over de tekst.

Er volgen gerichte vragen over de tekst: wanneer leefden de Vikingen, waar kwamen ze vandaan, welke taal spraken ze? Aaron speurt de tekst af op zoek naar woorden, die hij kent. Hij vraagt mij wat an area betekent. “Zoek maar op”, zeg ik. Hij typt het in via Google Translate en krijgt 2 betekenissen: ‘gebied’ en ‘oppervlakte’. Hij kiest ‘gebied’ en dat klopt. Ik raad hem aan om ook het woordenboek te gebruiken, omdat daar voorbeeldzinnen bij staan, zodat je kunt checken of je de juiste betekenis hebt gekozen. Ja maar dit gaat veel sneller, vindt hij. In z’n boekenkast staat een kleurig rijtje met 6 delen van Van Dale Moderne Vreemde Talen…

Woordenboek of Google Translate gebruiken? Het eigen device is het eerst voorhanden, en het opzoeken gaat online sneller. Daar kan het woordenboek niet tegenop. Alleen schuilt het gevaar erin dat leerlingen lukraak woordbetekenissen kiezen die incorrect zijn, omdat de context ontbreekt. Een woordenboek biedt uitkomst!

Na een halfuur lezen en vragen maken, begint Aaron te hangen en te zuchten. Het is duidelijk dat hij er genoeg van heeft. Ik vraag hem of hij deze opdracht zelf wil nakijken met het antwoordenblad.  Nou nee, dat mag ik lekker doen..! “Oké”, zeg ik. “We spreken wel af dat we morgen verder gaan.”

 

Mascha Ockels
Onderwijsadviseur Diataal voortgezet onderwijs

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tekstenlab is een digitale tekstenbank vol met interessante thema’s, teksten én werkbladen op verschillende niveaus van uitgeverij Diataal. Eigenlijk bedoeld voor leerkrachten en docenten van basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Maar ook heel geschikt voor thuisschool-ouders. Hiermee kun je echt werken aan de leesvaardigheid van kinderen op verschillende niveaus. De teksten zijn informatief en bevatten verschillende onderwerpen. Laat het kind zelf kiezen over welk thema ze willen lezen, dat vergroot de leesmotivatie! De bijbehorende werk- en antwoordbladen zijn gratis te printen.  Wij stellen teksten en oefenmateriaal nu gratis beschikbaar voor alle thuisschoolouders.

Om de teksten met oefenmateriaal te downloaden log als docent in op www.diatoetsen.nl met de onderstaande gegevens:
Gebruikersnaam: demo11806doc05
Wachtwoord: 9R&bn4F