Verslag schrijven
Het is vrijdag en dat betekent: het einde van de week. Met dito motivatie, merk ik reeds bij aanvang van de thuisschooldag om half negen. Ondanks een korte nacht probeer ik de moed er zelf ook in te houden. Ik vraag Dexter en Kiki een verslag te schrijven van de afgelopen week. Het was natuurlijk raar, zo thuis naar school, met een juf die normaal alleen je moeder is.
Als schrijftip voor een verslag had ik Dexter de wie-wat-waar-wanneer-hoe-steekwoorden eerst op laten schrijven. Daar kon hij zijn inspiratie uit halen tijdens het schrijven van zijn verslag. Ik had gehoopt dat hij nog iets meer wilde vertellen over wat hij van de teksten van Tekstenlab had geleerd, maar hij vond het verslag wel goed zo (de wolf maakt het inderdaad helemaal af…).
Het is Kiki niet gelukt een verslag te schrijven. Ze kon zich niet concentreren. Bovendien had iets anders haar bovengemiddelde aandacht: de zojuist geplukte blauwe druifjes moesten per se in een glaasje water worden gezet. Dat kon ik haar maar moeilijk kwalijk nemen, want het is toch ook wel fantastisch dat de natuur zich geen sikkepit aantrekt van de onzichtbare dreiging. De natuur viert gewoon hardnekkig de lente. En blauwe druifjes dragen bij aan een goed humeur, dat had ze goed bedacht.
Een schrijfopdracht is een goede manier om de onlangs verworven informatie te verwerken. Door actief met de informatie aan het werk te gaan, is de kans groot dat die ook daadwerkelijk blijft hangen. Een verslag is bovendien een mooie vorm voor leerlingen om te reflecteren op hun eigen werk. Dat is in deze barre tijden niet eens zo slecht.
Houd moed en tot volgende week!
Diana Jonkman
Hoofdredacteur Diaplus Tekstenlab