Een kijkje achter de schermen bij Diacademie

« Vorige pagina

In de afgelopen maanden ben ik als Dia-adviseur bij verschillende scholen in het hele land geweest. Samen hebben we naar de resultaten van de nulmeting van ons leerlingvolgsysteem (LVS) gekeken. Het eerste wat opvalt aan de resultaten is dat er nog werk aan de winkel is als het om basisvaardigheden gaat. Maar hoe werk je daar eigenlijk aan? Ik help je daar graag bij met de training Dia LVS analyse op maat

 

Leerlingen laten groeien  

In één van de eerste lessen op de pabo kreeg ik te horen dat we in het onderwijs moeten aansluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling van de leerling. Dit houdt in: niet te hoog insteken, maar ook zeker niet te laag. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is hierbij key om te weten hoe jouw leerling functioneert.   

Maar hoe kom je daarachter? Bij Dia hebben we daar een oplossing voor: de kleurenliniaal in het LVS. In één oogopslag zie je hoe je leerling presteert. De scores van Diatoetsen vallen in de liniaal in kleurgebieden. Deze geven aan waar een leerling staat ten opzichte van de referentieniveaus. Hierdoor zie je goed waar een leerling op uitvalt. Dit is dé perfecte basis voor formatief toetsen. 

 

Dia LVS analyse op maat  

Tijdens de training Dia LVS analyse op maat geef ik je alle handvatten om aan de slag te gaan met het Dia LVS. Eerst geef ik je informatie over het Dia LVS en vervolgens gaan we samen aan de slag. Zo kan jij samen met je collega's opgedane kennis direct in de praktijk brengen. De Groeiwijzer speelt een belangrijke rol. Hierin bekijken we samen resultaten op zowel klas-, groeps- en leerlingniveau. Ook komt het bestuderen van foutanalyses aan bod en er is natuurlijk veel tijd om vragen te stellen over de resultaten in jouw Groeiwijzer. Basisvaardigheden worden uitgebreid besproken tijdens de training. Zo help ik jou en je collega's met het creëren van inzicht en kunnen jullie leerlingen laten groeien. 

Na een training gaan docenten gericht aan het werk. Ze zijn erg enthousiast over de mogelijkheden van ons LVS. Een goede analyse en passende aanpak van toetsresultaten zorgen voor vaardigheidsgroei. Dit zie je terug bij de latere volgmetingen. 

Door met elkaar in gesprek te gaan over de resultaten van de toetsen en acties die je kan ondernemen na het toetsen, krijgt het toetsen de meerwaarde die het zou moeten hebben. We toetsen niet om leerlingen ergens op af te rekenen, maar juist om kansen te zien die iedere leerling verdient.  

 

Dankzij de training van Arend beheersen we het LVS veel beter en zien we hoe onze leerlingen presteren.” 
Arnyta Vlijm – IB’er CBS De Brug, Harderwijk 

 

Voor vragen over een passende training op jouw school kan je mailen naar [email protected]

Wist je dat wij ook andere trainingen aanbieden bij Diacademie? Kijk hier voor een overzicht van alle trainingen.

 

Over Arend 

Arend Jansen is trainer bij Dia en bezoekt po en vo scholen in Nederland om trainingen te geven over het werken met de opbrengsten vanuit het Dia LVS. Vanuit een ruime onderwijservaring in zowel po als vo deelt hij de kennis over de resultaten vanuit het Dia LVS over rekenen, spelling en tekstbegrip, zodat je met de resultaten formatief aan het werk kan.