De doorstroomtoets bestaat uit de onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen. Deze onderdelen worden op dezelfde manier getoetst als in de Dia volgtoetsen, die bovendien diagnostisch zijn.
Bij het onderdeel lezen bestaat uit zakelijke en verhalende teksten. We zorgen altijd voor interessante teksten en een begrijpelijke vraagstelling, leerlingen mogen niet gefrustreerd raken doordat ze de vragen niet begrijpen.
Bij de toets voor taalverzorging gaat het om de woordspelling en de werkwoordspelling. Kenmerkend is dat er een dictee wordt afgenomen en dat leerlingen zo weinig mogelijk foute woordbeelden tegenkomen.
Bij het onderdeel rekenen is taal zoveel mogelijk vervangen door beeld. Zo wordt de rekenvaardigheid zuiverder getoetst en niet taal. Naast kale opgaven zijn er opgaven met contexten uit het dagelijkse leven.
Het advies voor vervolgonderwijs wordt onder andere bepaald door het toetsadvies van de doorstroomtoets. Die eindscore is gebaseerd op de gewogen scores op de drie toetsonderdelen. De taaltoetsen samen tellen voor 55% mee (begrijpend lezen 30% en taalverzorging 25% ). Rekenen telt voor 45% mee. Uit de analyses blijkt dat alle drie de toetsen een unieke bijdrage leveren aan de voorspellende waarde van het toetsadvies.
De doorstroomtoets kun je inzetten als onderdeel van ons leerlingvolgsysteem (LVS) met diagnostische volgtoetsen. Deze zijn gebaseerd op een ontwikkelingsgerichte visie op leren. Leerlingen ontwikkelen zich op basis van betekenisvolle en voor hen interessante inhouden. Lezen toetsen wij daarom aan de hand van interessante teksten die kinderen uitdagen. Teksten die niet te moeilijk, maar zeker ook niet te makkelijk zijn. Onze rekentoetsen gaan uit van de context van het dagelijks leven. Het rekenen is daarin functioneel en betekenisvol. Bovendien zijn onze rekenopgaven zo beeldend mogelijk, zodat leerlingen niet door de taal van de opgaven worden belemmerd.
Wij vinden het belangrijk dat toetsen informatie geven over de verbeterpunten. De Dia-volgtoetsen zijn daarom diagnostisch. Ze geven inzicht in de zwakke, maar ook in de sterke kanten van leerlingen. Ze bieden handvatten voor een gerichte aanpak en gedifferentieerd werken. De doorstroomtoets zien wij niet als een momentopname maar als het einde van een langere periode waarin een leerling gevolgd wordt.
Ten slotte is het aantrekkelijk dat Dia ook materiaal biedt dat aansluit bij de toetsen: Diaplus Tekstenlab, een online teksten- en oefeningenbank. In deze materialenbank zijn onder andere tijdschriften te vinden. Na afloop van onze volgtoetsen voor begrijpend lezen krijgen leerlingen zo’n tijdschrift met interessante teksten op hun niveau of iets daarboven. Toetsen en materiaal zijn op een transparante wijze met elkaar verbonden door gebruik van de kleurencodering.
Beantwoord hiervoor eerst de volgende vraag: Met welk doel neem je de toets af? Gebruik je het als informatie om de leerdoelen te bepalen en/of wil je het als extra onderbouwing van het voorlopige schooladvies?
Heb je de eindmeting van groep 7 afgenomen, dan zou je aan de hand van die toets leerdoelen kunnen bepalen voor de eerste maanden in groep 8. Vervolgens zou je in november de middenmeting van groep 8 kunnen afnemen om te gebruiken als extra onderbouwing van het voorlopige schooladvies.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om in plaats van de eindmeting van groep 7, de beginmeting van groep 8 af te nemen. Aan de hand van deze toets kun je de leerdoelen vaststellen, maar ook deze toets kan natuurlijk gebruikt worden als extra onderbouwing van het schooladvies.
Als extra oefening voor de doorstroomtoets kan in oktober, november en december ook nog de proeftoets worden afgenomen. Let wel, de resultaten voor deze toets zijn beperkt en zijn onderzoeksresultaten. Voor de leerlingen is het wel een hele fijne kennismaking voorafgaande aan de doorstroomtoets.
Aanmelden voor de proeftoets kan via deze link. Aanmelden voor de doorstroomtoets kan via deze webpagina. De definitieve aanmelding voor de doorstroomtoets kan vanaf 1 oktober tot en met 15 november 2024.
Een korte toets past onderwijskundig gezien beter bij de nieuwe functie die de doorstroomtoets nu heeft: een second opinion. Op basis van uitgebreid vooronderzoek zijn de beste items geselecteerd die bijdragen aan een goed onderscheidend en voorspellend vermogen. Daarnaast is de toets korter door de ingebouwde adaptiviteit.
Let op: het lukt niet alle leerlingen om de toets binnen een dagdeel af te nemen, daarom adviseren wij om meer tijd in te plannen.
Deelname aan de doorstroomtoets is geheel kosteloos en vrijblijvend. Je zit nergens aan vast.
In 2025 kan de doorstroomtoets afgenomen worden tussen 27 januari – 16 februari 2025. Voor alle scholen geldt dat zieke leerlingen de toets kunnen inhalen t/m 16 februari.
De totale tijd van de doorstroomtoets is ongeveer 2,5 - 3 uur (excl. pauze). Scholen kiezen zelf of ze alle onderdelen in één dag willen maken, of op twee achtereenvolgende dagen. Hieronder vind je de gemiddelde tijd per onderdeel.
De Diatoets wordt gemaakt in een webbased omgeving. De toets kan op verschillende devices worden afgenomen, bijvoorbeeld op iPads, Chromebooks, laptops, Snappets, etc.
De software voor de doorstroomtoets is zo ontworpen dat de ICT-systemen er met gemak mee kunnen werken. Voor het controleren van uw eigen systeem worden hieronder de systeemeisen weergegeven.
Ja, de toets is officieel toegelaten door de staatssecretaris. Dit is gebeurd op basis van de beoordeling door het CvTE die de toets inhoudelijk en onderwijskundig heeft goedgekeurd. COTAN heeft positief geoordeeld over validiteit en betrouwbaarheid.
Bij het tot stand komen van al onze toetsen houden we rekening met de verschillende levensovertuigingen. Mocht je dit zeker willen weten, neem dan contact met ons op.
Ja, voor de officiële doorstroomtoets maken we gebruik van Readspeaker. Ook is het mogelijk om de toetsschermen te vergroten. Tenslotte is het toegestaan om dyslectici extra tijd te bieden en de teksten van lezen op papier aan te bieden. Uit ervaring weten we dat dyslectici de rekenopgaven uit de doorstroomtoets fijn vinden. Ze bestaan uit zo min mogelijk tekst en de focus ligt op het gebruik van afbeeldingen.
De toetswijzer geeft geen aanwijzingen voor speciale aanpassingen voor deze doelgroep. Onze eigen toetshandleiding geeft leerlingen enige ruimte om in eigen tempo te werken, dat geldt dus ook voor de rekentoetsen.
Op het moment dat leerlingen de toetsen afsluiten, zijn de antwoorden bij ons retour. Na de toetsafnames hebben we nog een periode gereserveerd om de normeringen te controleren. Zo kijken we of leerlingen bij vragen geen antwoorden gegeven hebben die toch goed gerekend moeten worden. Landelijk wordt er een normering bepaald voor alle doorstroomtoetsen. De resultaten van de doorstroomtoets vanaf 3 maart 2025 beschikbaar in de Groeiwijzer. Als de resultaten beschikbaar zijn zal de school een mail ontvangen. Voor de resultaten zijn wij afhankelijk van de landelijk vaststelling van de normering. Wanneer deze later worden vastgesteld dan gepland, zullen de resultaten ook later beschikbaar zijn in de Groeiwijzer.
Nee, na afname zullen er altijd nog bepaalde analyses moeten worden gedaan. Omdat ieder jaar een andere versie afgenomen moet worden moeten we (iedere toetsaanbieder) de normering controleren.
De Diatoets is geschikt voor leerlingen uit groep 8 die verplicht zijn om deel te nemen aan een doorstroomtoets. Deze verplichting geldt niet voor:
Voor bovengenoemde drie groepen leerlingen geldt dat zij wel mee mogen doen met een doorstroomtoets, maar dat dit niet verplicht is. Al dan niet deelnemen aan een doorstroomtoets wordt, in overleg met de ouders, door de school in samenspraak met het bestuur besloten. Doen de leerlingen mee, dan verwachten wij dat de resultaten van deze leerlingen ook met BRON uitgewisseld worden.
Als de leerling naar het praktijkonderwijs gaat, maar niet onder bovenstaande categorieën valt, moet de leerling de eindtoets dus wel maken.
De teksten van het onderdeel lezen van de Doorstroomtoets van Dia 2025 kunnen drie dagen voor de toetsafname gedownload en geprint worden. Strikte geheimhouding van de teksten is noodzakelijk, dit staat ook benoemd in de directieverklaring. De leerkracht mag de teksten niet voor afname inzien. De teksten mogen niet eerder dan bij de start van de toets lezen worden uitgedeeld aan de leerlingen. Leerlingen mogen op de papierenversies arceren en schrijven. Direct na afname worden alle teksten ingeleverd bij de leerkracht. Na afname verstuurt de leerkracht alle geprinte versies retour naar Dia.
In de doorstroomtoets worden de onderdelen gewogen om tot een verantwoord advies te komen betreffende het vervolgonderwijs. Rekenen telt daarin voor 45% mee, de taalonderdelen samen vormen 55% van de weging. Binnen het onderdeel taal weegt lezen het zwaarst. Deze weging is tot stand gekomen op basis van onderzoek.
In de nieuwe referentieniveaus zijn de 'studievaardigheden' ondergebracht bij resp. 'lezen ('tekstbegrip' en 'opzoeken') en rekenen (o.a. aflezen van grafieken en tabellen). Daarmee komt 'studievaardigheden' als apart onderdeel te vervallen.
Het doel van het anker is alle doorstroomtoetsen vergelijkbaar te maken. Alle doorstroomtoetsaanbieders zijn verplicht dit anker af te nemen maar ze zijn wel vrij om te bepalen hoe ze dit terug laten komen. Het gaat om een aantal items die zijn verdeeld over de onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen. De geschatte afnameduur is een uur. Het maakt de afnameduur van de doorstroomtoets slechts 15 minuten langer omdat wij ervoor gekozen hebben het anker op te nemen als een vast onderdeel van onze eigen toets (en de leerlingen dus niet extra te belasten). Het anker wordt samengesteld door vragen van alle aanbieders. Hierdoor wijken sommige vragen af van ons concept en/of onze visie.
Wij geven gecombineerde adviezen behalve bij VWO. Dit is wettelijk vastgesteld.
Ja. Welke doorstroomtoets je ook kiest, je krijgt altijd dezelfde type scores, en die zijn onderling vergelijkbaar en verantwoord.
Leerlingen worden aangemoedigd om alle vragen te beantwoorden. De computer geeft aan wanneer een vraag nog niet is beantwoord. Het is voor een leerling wel mogelijk om een antwoord over te slaan, maar krijgt hiervan wel een melding. Voor de niet-ingevulde vragen krijgen de leerlingen geen strafpunten maar het antwoord wordt wel fout gerekend wat betekent dat dit geen punten oplevert.
De doorstroomtoets heeft een koppeling met het leerlingadministratiesysteem van de school, dus met Parnassys of ESIS. Leerlingen kunnen automatisch ingevoerd worden en resultaten worden automatisch overgezet.
Het is mogelijk om via basispoort in te loggen bij de doorstroomtoets.
Neem contact op met onze helpdesk:
Elke werkdag van 9.00 - 17.00 uur.
Of stuur ons een e-mail op: [email protected]