Basisonderwijs

Volgtoetsen rekenen

 

Aan het eind van de basisschool hebben leerlingen een fundamenteel rekenniveau nodig om zich in de maatschappij te kunnen redden (1F). Voor veel leerlingen is daarnaast 1S haalbaar.

 

Diacijfer de rekentoets

De volgtoetsen Diacijfer meten de referentieniveaus rekenen (1F en 1S) bij leerlingen en geven je een analyse op domein- en subdomeinniveau. Dit geeft je handvatten om leerlingen gericht verder te helpen groeien. Onze rekentoetsen zijn adaptief, zodat elke leerling de toets op zijn/haar niveau kan maken. De volgtoetsen voor rekenen beschikbaar vanaf midden groep 3 t/m midden groep 8.

We hebben bij de opgaven zoveel mogelijk tekst vervangen voor beeld, zodat taligheid geen struikelblok kan zijn voor het maken van onze toets. Daarnaast gebruiken we zoveel mogelijk open opgaven om leerlingen echt het rekenprobleem te laten oplossen.

Verder bestaan de toetsen uit kale en realistische-context opgaven. Met de kale rekenopgaven meet je of leerlingen de basisvaardigheden beheersen. Daarnaast moeten leerlingen ‘alledaagse’ rekenproblemen kunnen oplossen. Onze volgtoetsen bevatten daarom ook opgaven waarin realistische problemen moeten worden vertaald naar rekenproblemen.

De opgaven zijn verdeeld over de domeinen:

  • Getallen
  • Verhoudingen
  • Meten & Meetkunde
  • Verbanden

 

03_Banner_2384x520px-removebg (389).png

 

 

Vraag hier de demotoets aan

Wil je kennismaken met het Dia LVS?

Benieuwd naar de voordelen van de Diatoetsen? Wij komen graag langs voor een productpresentatie. Je kunt gratis een kennismaking aanvragen. Wij maken dan graag een afspraak!

Kennismaking po aanvragen

 

Online brochure

Wil je onze online brochure lezen? Dat kan! Je kunt hem hier aanvragen:

Brochure po aanvragen

"De kwaliteit van de contextopgaven is goed. De situaties in de opgaven zijn authentiek en dichtbij de (zichtbare) werkelijkheid van leerlingen. Het is zonder meer een compliment waard dat de toetsenmakers in staat zijn gebleken de contextopgaven met weinig taal te construeren. De opgaven bevatten geen overbodige taal, de vraagstelling is kort en duidelijk." 

Expertgroep PO,
Beoordeling opgaven Diacijfer

“Sommige leerlingen hebben moeite met tekstbegrip. Ik kijk dan in de toetsresultaten naar micro, meso en macro. Deze scores laten me zien waar het probleem zit, zodat we gericht kunnen gaan oefenen. " 

Paula Smit, Remedial Teacher,
Calandlyceum, Amsterdam

Heb je vragen?

Heb je vragen of wil je meer informatie over onze volgtoetsen of Diaplus Tekstenlab? Vul ons contactformulier hieronder in. Wij staan klaar voor al je vragen.

Contactformulier